יום ראשון, 18 במאי 2014

סלט ארטישוק קליל

עם כל ארוחות החג, אני בטוחה שגם לכם כמוני נמאס לראות אוכל...
בעיקרון אני משתדלת לאכול כמה שפחות מצות, סתם כי זה לא שווה את הערך הקלורי (באמת שאני לא ממש סופרת קלוריות. משתדלת לשמור, אבל עדיין אוהבת לאכול) וזה לא ממש משביע ככה שאפשר לאכול המון בלי להרגיש. אבל עדיין הקרבה של הארוחות הגדולות- ערב החג וארוחת החג בצהריים למחרת, ומי שעובד עוד צריך לתפקד אחר כך. לא קל.


אז גם פסח עבר וצריך לחזור לשגרה.
אני יודעת שהבאתי לכם לא מזמן מתכון עם ארטישוק, אבל מסתבר עדיין לא נמאס לי ממנו ואני מנסה להכין ממנו כל פעם משהו אחר.


בעיקרון כשאני כותבת את הטור, לרוב יש לי מושג מה אני הולכת להכין ומה המצרכים שאני אצטרך, כי צריך גם להביא אותם מאיפשהו.
הפעם עד בוקר ההכנה לא ידעתי מה להכין. ידעתי שאני רוצה להכין סלט כלשהו כי די נמאס לי ממנות כבדות שלוקח שעות להכין, אבל ממה אני אכין סלט חדש כשאין לי חומרים "חדשים" בבית?
מה אני אגיד, מזל שיש חברים טובים במושב עם שדה ארטישוקים.


בהחלטה של הרגע קפצתי עם אבא שלי לטיול בשדה לקטוף כמה ארטישוקים (באישור כמובן) ותוך 10 דקות מהחזרה למטבח כבר היתה מנה מוכנה. בראש כמובן, כי רק לקלף את הארטישוקים לקח לי חצי שעה בערך!


אז מטיול קצר בשדה בשביל הארטישוקים וסיבוב בחצר בשביל עשבי התיבול והתפוזונים נוצרה מנה שאת האמת, לא יכולתי להפסיק לאכול.



כמה דגשים-
- אני החלטתי להשאיר את הגבעול של הארטישוק כי הוא מאוד הוסיף לצורת ההגשה ואם הארטישוקים טריים וצעירים לא צריך לפחד שהגבעול יהיה סיבי. פשוט בזמן קילוף החלק התחתון של הארטישוק עם סכין ירקות קטנה (או סכין "טורנה" למי שיש) ממשיכים לקלף גם את הגבעול ומשאירים ממנו כ-4 ס"מ.
להסבר מלא על קילוף הארטישוק אתם יכולים לקפוץ לפוסט הארטישוק הממולא גבינות.


- שילוב התפוזונים היה בעיקר בשביל הצבע, פשוט הגוונים של הירקות והאגס היה מונוטוני מידי לטעמי אז החלטתי להוסיף אותם למנה. לא חובה להוסיף אבל מי שרוצה כדאי לשים לב ולחצות אותם כדי להוציא את הגרעינים, שלא יפריעו בזמן האכילה.


- שימו לב שאת הקולורבי הכנסתי טרי ולא מוקפץ גם כן על המחבת, כשהוא מוקפץ הוא מקבל טעם קצת שונה ולדעתי המרקם הקראנצ'י מאוד מוסיף למנה.
- כן, אני יודעת שכל הויטמינים והסיבים התזונתיים נמצאים בקליפה של הקולורבי. אני עדיין לא אוהבת אותה. אז קילפתי אותו. מי שהקליפה לא מפריעה לו, מוזמן להשאיר אותה.
- זו מנה שקל מאוד להכין אותה גם על המנגל, כך שאם אתם יוצאים לפיקניק או לעל האש אפשר להכין את כל המרכיבים במקום וכך מתקבל סלט טרי עוד יותר.
- כן, אפשר להחליף את בצלי השאלוט בבצלים רגילים קטנים, אבל לשאלוט יש טעם עדין יותר.



סלט ארטישוק קליל

8 ארטישוקים גדולים
10 בצלי שאלוט
5 שיני שום
1 קולורבי גדול מקולף
2 אגסים
2 גבעולי נענע טריה
2 גבעולי אורגנו טרי
3 גבעולי זעתר טרי
50 גר' שקדים פרוסים (חצי שקית)
10 תפוזונים סינים
מיץ מ-2 לימונים גדולים
מלח גס
פלפל שחור


מנקים היטב את הארטישוקים, חותכים לרבעים ומשרים במים עם מיץ מחצי לימון



חולטים את הלבבות במים רותחים כ- 5 דקות ומוציאים לקערה עם מי קרח ומעט מיץ לימון.


מקלפים את הבצלים וחותכים לחצי לאורך.


חותכים את הקולרבי לחצי וכל חצי פורסים לפרוסות דקות לרוחב, כך חותכים גם את האגסים, כמובן בלי הגרעינים.
מסננים את לבבות הארטישוק מהמים ומזלפים עליהם מעט שמן זית.
מחממים מחבת פסים ומטגנים את לבבות הארטישוק והבצלים עד הזהבה ושנוצרים פסי החריכה היפים, כ- 7 דקות. קוצצים את שיני השום ומוסיפים למחבת. מקפיצים הכל עוד כדקה.


מעבירים את הארטישוקים והבצלים לקערה גדולה ובאותה המחבת מטגנים קלות גם את האגסים עם מעט שמן זית, ממש כמה טיפות.



קוצצים את עשבי התיבול דק ומוסיפים לקערה


מעבירים את האגסים ואת הקולורבי הטרי לקערה יחד עם לבבות הארטישוק, מתבלים במעט מלח גס, פלפל שחור גרוס ומיץ מלימון אחד ומערבבים היטב בזהירות שכל מרכיבי הסלט יהיו עטופים בעשבי התיבול ובשאר הטעמים.
מחממים מחבת יבשה וקולים את פרוסות השקדים עד הזהבה.
מוסיפים את השקדים לסלט ממש לפני ההגשה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה