יום רביעי, 16 באוקטובר 2013

סול אפוי ברוטב גבינות

מנות דגים זה לא הצד החזק שלי, מודה.
אני לא כל כך אוהבת דגים. טוב אולי רק סלמון, אבל גם הוא כשהוא מעושן ובתוך כריך עם גבינת שמנת ועוד דברים טובים...  ובסושי (וגפילטע). וגם הסלמון בבצק עלים די נחמד. אבל זה בערך המקסימום דגים שעוברים אצלי.

כן, אני יודעת שדגים זה בריא וצריך לאכול שלוש מנות דגים בשבוע, אבל מה לעשות שהם לא עושים לי את זה וכשעושים בבית דגים על האש, תמיד יש משהו נוסף בשבילי. דגים פשוט לא משביעים אותי ואני ממש לא אוהבת לשחק עם העצמות.

אבל אני כן מוכנה לנסות דברים חדשים והמתכון הזה דווקא כן מצא חן בעיני.
ושוב אני מביאה מתכון של רות סירקיס. מה לעשות, הספרים שלה מוצלחים לרוב ובדרך כלל אני מוצאת אצלה מתכונים לדברים שאני רוצה להכין.
במתכון היא כותבת שאפשר להשתמש בפילה של דג סול, בקלה או הליבוט. בבית ניסינו מדג סול ומבקלה והדעות היו חלוקות. אני יותר אהבתי את הסול.

פרט חשוב מאוד: כשאתם קונים את הדג, כדאי ללכת לחנות דגים ולא לקנות מהקפואים מהסופר.
נכון שהם לפעמים יותר זולים, אבל הם עם חומר משמר וממולאים במים עודפים ואז כשמפשירים אותם הם "שוחים" במים (ולא במובן הטוב) והריח, בואו נגיד את זה ככה- לא משהו...
חוץ מזה שאחרי שהמים העודפים יוצאים מהדג, יוצאים ממנו גם הנוזלים שכן אמורים להיות בו כדי לשמור עליו עסיסי ואז הוא יוצא יבש וקשה.

סול מול בקלה- הטעם של הסול עדין יותר אבל הוא הרבה פחות בשרני. טעם הבקלה מאוד דומיננטי ואולי יהיו שיאהבו, אני פחות אהבתי אבל הבקלה גם הרבה יותר עבה ועם יותר בשר.
מבחינת הגבינה- מטרת הגבינה הצהובה היא בעיקר להסמיך ולהקרים את הרוטב, טעם הגבינה לא שולט ברוטב. אם אתם רוצים טעמים חזקים יותר של גבינה אפשר להחליף חלק מהגבינה הצהובה בפרמזן או קשקבל.

דגים ברוטב גבינה  4-6 מנות
½ קילו פילה מהדג הנבחר
מיץ מחצי לימון
50 גר' חמאה
1 בצל בינוני קצוץ דק
1 כף קמח
1 כוס חלב
1 כף יין לבן
מלח
פלפל לבן\שחור
½ כפית פפריקה מתוקה
¾ כוס גבינה צהובה מגורדת


להפשיר את הדגים (במקרה והם קפואים) ולספוג את כל המים עם מגבות נייר. שממש יהיו יבשים.
להניח את הדגים בתבנית, לפזר מעט מלח ואת מיץ הלימון ולהניח כרבע שעה.
לחמם מחבת ולהמיס בה מחצית מכמות החמאה.
לטגן את הדגים בחמאה- מתחילים על הצד של העור, אל תדאגו אם הדג קצת מתעגל זה נורמלי... כשהצד הראשון מוכן ומעט שחום, הופכים ומטגנים את צידו השני של הדג. תזהרו שלא לטגן יותר מידי את הדג ולייבש אותו.

צד ראשון
צד שני
כשהדג מוכן מוציאים בעדינות לצלחת ומניחים בצד.


להכנת הרוטב- שמים את שארית החמאה במחבת (אפשר להשתמש באותה אחת, אין צורך להחליף מחבת) ומטגנים את הבצל הקצוץ.
כשהבצל שקוף מוסיפים את הקמח ומערבבים היטב לרביכה. להזהר שלא ישרף.
מוסיפים את הנוזלים- חלב ויין ומערבבים היטב.


מתבלים במלח, פלפל ופפריקה מתוקה ומערבבים שוב. מבשלים כמה דקות עד שהרוטב מסמיך מעט.
כשהרוטב מוכן מכבים את האש ומכניסים את הגבינה הצהובה. מערבבים היטב.
מסדרים את הדג בתבנית מתאימה (אני השתמשתי בפיירקס 20
X30 ס"ב בערך) ומעליו מוזגים את הרוטב כך שיכסה את כל שכבת הדג.



עד השלב הזה אפשר להכין מראש ולהכניס למקרר.
מכניסים לאפייה בתנור שחומם מראש לחום בינוני (170) לעשרים דקות, עד שהרוטב מקבל מעט צבע זהוב.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה