יום רביעי, 15 באפריל 2015

חלת מפתח ממולאת

אז מה, חוץ משבועות סיימנו עם החגים לתקופה הקרובה, אה?
נכון שזה לא חלק מהחג אבל מנהגים הם מנהגים ולמרות שאני לא כל שנה מקפידה להכין, הכנת "חלת מפתח" בערב שבת הראשון שאחרי פסח הוא מנהג שטוענים שמביא פרנסה טובה והצלחה.
מי אני שאתווכח? אז החלטתי להביא לכם מתכון לחלה טעימה ורכה עם שדרוג קטן, כי כמובן שאני לא יכולה להשאיר מתכונים כמו שהם...

המתכון המקורי הוא של חלה בסיסית, שאותו אפשר בכיף להפוך לבסיס של פיצה או פוקאצ'ה נהדרים.
הפעם החלטתי שלא להשאיר את המתכון כמו שהוא ולנסות לשחק עם מילוי בתוך הבצק. הרי מה זה יכול להיות רע? תוספת של גבינה ועשבי תיבול יכולים רק להוסיף טעם ועושר לחלה טעימה גם ככה.
אני השתמשתי בעשבי תיבול שהיו לי זמינים- פטרוזיליה ובצל ירוק והשילוב ביניהם מאוד החמיא לגבינת האמנטל. כמובן שאתם יכולים להשתמש באיזו גבינה קשה ועשבי תיבול שאתם אוהבים, או אפילו לשלב בין כמה סוגי גבינות קשות כד לרענן את הטעמים, פרמזן וקשקבל כמובן שיכולים להתאים ושמיר לדעתי יכול להוסיף המון.
אם אין לכם עשבי תיבול טריים כמובן שגם עשבים מיובשים יתאימו.

הימים עדיין לא מאוד חמים (חוץ מאיזה חמסין פה ושם) ואולי הבצק יצטרך קצת עזרה בהתפחה, אז אם אתם רואים שאחרי שעה הבצק עדיין לא הכפיל את הנפח ואפילו לא קרוב לזה, תדליקו תנור על 50 מעלות, תפתחו את הדלת ותניחו את קערת הבצק על הדלת הפתוחה. תשאירו ככה את הקערה, כן, כן על הדלת הפתוחה, למשך כרבע שעה ולאחריה תסובבו את הקערה ככה שהצד שהיה רחוק מהתנור עכשיו יהיה קרוב אליו. תעקבו אחרי הבצק עוד כרבע שעה ותסובבו שוב אם הבצק עדיין לא נראה שהכפיל את הנפח לעוד עשר דקות.
אל תדאגו אם הוא לא תפח ממש, הבצק יעבור התפחה שניה לאחר עיצוב החלה.
אם התפחתם את הבצק בקערה על דלת התנור, כדאי שגם את ההתפחה השניה תעשו באותה הצורה, כנראה שהבצק צריך את עזרת התנור כי קר לו. אלא אם יש לכם זמן ואתם מעדיפים לתת לו לתפוח לאט.
שימו לב לכמות המים שהבצק דורש, בצקים לפעמים מאוד מפונקים, הכנתם תלויה בכל כך הרבה גורמים-  טמפרטורת החדר וטמפרטורת המים\קמח, רמת הלחות באוויר, סוג הקמח ועוד המון גורמים, לכן אל תחשבו שטעיתם אם כמות המים לא מספיקה או שפתאום הבצק דביק מידי, הוספה של עוד כף מים או חופן קמח יכולה לשנות מרקמים באורח פלא. תמיד עדיף לשים קצת פחות ולהוסיף במידת הצורך.
רק אל תפחדו להכין בצקים.

אם אין לכם חשק להתחיל להתעסק עם צמות וצורות של מפתח, אפשר בקלות לחלק את הבצק לכדורים שווים, למלא כל כדור במעט מהתערובת, לגלגל לכדור הדוק, להניח אותם אחד ליד השני ולהכין "חלת תלישות"- חלה שהכדורים שיושבים אחד ליד השני יוצרים בסופו של דבר חלה בצורת פרח, ככה כל עלה כותרת בעצם נתלש כמנה לסועד.

לא משנה באיזו צורה תחליטו להכין את החלה, העיקר שתהיה לכם טעימה ואם אפשר שתביא פרנסה טובה.

חלת מפתח ממולאת
500 גר' קמח לבן
1 כף שמרים יבשים
3 כפות סוכר
1 כף מלח
1/3 כוס שמן צמחי (סויה\קנולה\תירס)
¼ 1 כוס מים
1 כוס גבינת אמנטל מגורדת
עשבי תיבול לפי הטעם
מלח גס טחון
פלפל שחור גרוס


שמים את כל חומרי הבצק בקערת המיקסר ומעבדים עד קבלת בצק אחיד. לא לדאוג אם הבצק נראה פירורי בתחילת העיבוד, הוא ייאסף לכדור לאחר כמה דקות.



כשהבצק נאסף לכדור אחיד משמנים מעט בעזרת כף היד או מברשת את פני הבצק, רק כדי שלא יתייבש, מכסים במגבת ומניחים להתפחה כשעה, עד הכפלת הנפח.


בינתיים מערבבים את הגבינה ועשבי התיבול בקערה קטנה ומניחים בצד.



לאחר התפיחה הראשונה, מחלקים את הבצק לשני כדורים ומרדדים כל אחד למלבן על משטח מקומח. אין צורך לרדד לעובי דק מאוד, בערך עובי של ס"מ, אנחנו עדיין רוצים שלבצק יהיה נפח. 


מפזרים לאורך צד אחד (רצוי לצד שקרוב לגוף ככה יהיה יותר נוח לגלגל לרולדה) של הבצק את הגבינה ועשבי התיבול. את הבצק מגלגלים לנחש מהצד שבו תערובת הגבינות והעשבים יושבת והלאה וממשיכים לגלגל את הנחש עד שמקבלים רצועה ארוכה מספיק בשביל לחלק לשלושה נחשים שווים באורכם.



מכל שלושה נחשים קולעים צמה רגילה. את הצמה הראשונה סוגרים לעיגול ומניחים על תבנית האפייה מרופדת בנייר.




את הצמה השניה מניחים גם כן בתבנית כשקצה אחד שלה מונח מתחת לעיגול שקלענו קודם והקצה השני של הצמה מהודק היטב ומונח בעיקול קטן רק בשביל ליצור צורת קצה מפתח.


מניחים שוב את המגבת מעל הבצק ומתפיחים שוב למשך כשעה.
טורפים ביצה עם מעט מים ומברישים את החלה.
אפשר לפזר מעט שומשום ומלח גס מעל.
אופים בתנור שחומם מראש לחום בינוני-גבוה (180) כחצי שעה, עד שהחלה זהובה, תפוחה ואפוייה לגמרי.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה