יום שבת, 29 בספטמבר 2012

מרק, עוגה וסליחה

אני מבקשת את סליחתכם מראש. אני לא צמה ביום כיפור.
אני מכבדת לחלוטין את מי שהחליט לצום כחלק מאמונותיו, או כאתגר פיזי או כי החליט לנקות רעלים.
הסיבה שאני לא צמה ביום כיפור היא שאני מאמינה שאדם צריך לדעת לקחת אחריות על המעשים שלו בכל ימות השנה ולא פתאום בשבוע שלפני יום כיפור.
צריך להיות אדם עם סוג של ביקורת עצמית ולדעת שאם פגעת במישהו, כדאי לבקש סליחה באותו הרגע או לחילופין ברגע שהבנת שמישהו נפגע ממך.
אז מראש אני משתדלת להיות אדם קצת יותר טוב, קצת יותר אדיב.

אז אני כותבת אליכם כחלק מהבלוג שלי ואני כן מנסה להביא מעצמי. המשפחה שלי היא חלק ממני וההורים שלי כן צמים, לכן החלטתי לכתוב לכם על הארוחות משני צידי המשפחה שלי.
שני הצדדים פולנים, אבל כל צד אוכל ארוחה מפסקת שונה עם סוף דומה.
אצל אמא שלי הארוחה הכילה בסך הכל מרק עוף עם איטריות או קראפלעך ואצל אבא שלי אכלו ארוחה חלבית קלה שכללה ירקות, ביצה קשה וסוג של גבינה רכה.
אבל אצל שניהם סיימו עם פרוסת עוגת דבש וכוס תה.

היום בבית שניהם אוכלים ארוחה חלבית קלה, שלא להכביד מידי על הבטן.
עגבניה, מלפפון, ביצה קשה וקוטג' עם פרוסת חלה או לחם ופרוסת עוגת דבש עם כוס תה ליד.

את המרק הכנתי ממה שהיה לי בבית, לכן לא תראו את הקישואים והגרון הודו, אבל המתכון שרשום פה הוא זה שאני מכינה בדרך כלל כשאני קונה את כל המרכיבים.

מרק עוף או "לוקשים מיט יוך" (איטריות עם מרק)

3 כרעיים עוף (אפשר מחולקות ואפשר שלא)
3 גרונות הודו
2 בצלים בינוניים
5 גזרים גדולים
3 קישואים גדולים
פלפל אדום
2 שורשי סלרי
2 שורשי פטרוזיליה
חתיכה יפה של דלעת
חופן גבעולי פטרוזיליה
חופן גבעולי שמיר

איטריות דקות

לנקות היטב את העוף והגרון ולהכניס לסיר גדול.
לשטוף את הגזרים, פלפל, קישואים והירק, אין צורך לקלף את הגזרים והקישואים.
לקלף את השורשים והדלעת. לשטוף ולשמור את גבעולי הסלרי (את גבעולי הפטרוזיליה אין צורך לשמור)
לחתוך את כל הירקות (חוץ מהירק וגבעולי הסלרי) חיתוך גס ולהכניס לסיר מעל לבשר.


לכסות עם מים רותחים עד כשני ס"מ מעל הירקות ולהביא לרתיחה מכוסה.
לאחר הרתיחה הראשונית יתחיל לצוף קצף אפור- תוצאה של בישול העוף. להוריד עם כף את הקצף.
להניח מעל הירקות את הירק יחד עם גבעולי הסלרי (של השורש), להנמיך את האש ולהמשיך לבשל כשעה.


התיבול היחיד שאני מוסיפה זה מלח וגם זה כל אחד שיוסיף לפי הטעם שלו.

לבשל את כמות האיטריות הרצויה לפי הוראות ההכנה, לשים במרק ובתיאבון.





עוגת הדבש שאני מביאה פה, היא זו שדיברתי עליה בפוסט הקודם, זו מה"ספר הכחול".
אז ל"ספר הכחול" קוראים "הבישול הטוב- מזרח ומערב" של ליליאן קורנפלד והסיכוי למצוא אותו בחנויות הוא די אפסי (את האמת לא חיפשתי אבל זה כנראה המצב).
זו עוגה מצויינת, קלה, לחה ובעיקר מגיעה עם הריח של החגים.
כדאי להכין אותה יום לפני ההגשה.
כמות אחת של העוגה מספיקה לתבנית מלבנית (בערך 30X40 ס"מ), כמות כפולה של העוגה מספיקה לשלוש תבניות עגולות חד-פעמיות.


"עוגת דבש משובחת"

4 ביצים מופרדות
3/4 כוס דבש
3/4 כוס סוכר
4 כפות שמן
2.5 כוסות קמח לבן
3 כפיות אבקת אפייה
1/2 כוס תה חזק
קורט סודה לשתייה
1/2 כפית קינמון


לערבב את החלמונים עם השמן, דבש וסוכר.
להוסיף את הקמח, אבקת אפייה, סודה לשתייה וקינמון. לערבב היטב ולהוסיף את התה לתערובת.
להקציף את החלבונים עד קבלת קצף יציב.
לקפל בעדינות את הקצף לתערובת בכמה פעמים עד שהתערובת חלקה.



לחלק לתבניות משומנות ולאפות בתנור שחומם מראש לחום בינוני-גבוה (180) כחצי שעה או עד שקיסם שננעץ יוצא נקי.


לצנן היטב על רשת.


מי שרוצה להקל עוד יותר על העיכול, אני ממליצה לו להכין תה מ"עשבים". מרווה, נענע, מנטה, מליסה ולואיזה. 


אם אין בבית עשבים, אפשר להכין תה קמומיל מתיון מוכן.

בארוחת שבירת הצום, כמו שהבנתם בוודאי, גם כן לא מכינים משהו כבד.
את שבירת הצום ההורים שלי פותחים בתה פושר ורק לאחר כחצי שעה אוכלים משהו קל בסגנון הארוחה המפסקת.


צום קל לכולם. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה