יום שלישי, 15 בינואר 2013

חביתת ירק- רק לצאת לשדה ולקטוף!


אחד מהסימנים של החורף, לפחות בשבילי, זו הפריחה והצמיחה של השדה שמאחורי הבית במושב.
אולי אחד הדברים שאני הכי אוהבת לעשות כשאני חוזרת הביתה הוא לעשות סיבוב בחצר, לראות מה מבצבץ מהאדמה, מה גדל ומה פרח. לעבור ליד הדליים עם שתילי התותים ולמצוא פתאום תות אדום ומוכן לאכילה, מה שצריך זה רק לקטוף אותו.

חוץ מכמה עצי פרי ושתילי תותים, יש בחצר ובשדה בעיקר, חלמית. או כמו שחלקכם מכיר בתור חוביזה או "לחם ערבי", צמח עשבוני שגדל פרא כמעט בכל מקום במדינה.


מאז שהייתי קטנה אהבתי לפרק את הפרי הקטן שלו לפלחים שבו ולכרסם אותו. ככה סתם בשדה.
לפעמים גם הייתי חוזרת עם ערימת עלים שקועה לה בתוך החולצה, יחד עם פקאנים, אשכוליות  וקלמנטינות מהפרדס. כן, החולצה אחר כך הייתה צבעונית להפליא. ככה זה כשאת ילדת מושב. בקיץ הולכים יחפים בכל מקום ובחורף קצות השרוולים של החולצה הלבנה שאיתה הלכת לצופים ביום שישי חוזרים כתומים מהמיץ של הקלמנטינות.


היתרון של עלי החלמית הוא שהם נמצאים בכל מקום, בין אם רוצים בהם או לא. ככה שאם יצאתם לטיול בחיק הטבע ומתחשק לכם חביתה משודרגת ובמקרה גם באתם מוכנים לארוחת בוקר באוויר הפתוח, הרווחתם. איספו כמה עלים, קצצו וערבבו עם מה שבא לכם ושמותר לקטוף ויש לכם אחלה ארוחה.
החביתה שלי די משודרגת. ואני מתכוונת לגבעול שום שצימחתי לי באדנית. פשוט דחפתי לאדמה שן שום שכבר התחיל לבצבץ ממנה גבעול קטן, לפני כמה חודשים. אז נכון שאין לכם כמה חודשים לגדל שום באדנית, אבל יש צמח שנקרא "עירית שום", שגם הוא גדל בטבע  ואפילו נמכר במשתלות. הוא מאוד דומה לעירית הרגילה אבל העלים שלו שטוחים ולא עגולים. טעמה חזק יותר מטעם העירית הרגילה.
אבל מי שלא רוצה להתחיל להסתבך מוזמן להחליף את גבעול השום בבצל ירוק ושיני שום.
לביבות ירק, קלות להכנה וטעימות להפליא. אז אם אתם מאוהבי חביתות הירק, מלאות העשבים והארומטיות, כדאי לכם לנסות אם אתם עדיין לא מכירים. טעם החלמית מיוחד ושונה מטעמי העשבים שאתם מכירים מהיום יום.

לביבות חלמית   שתי חביתות גדולות לארוחה משפחתית (26 ס"מ)
150 גר' עלי חלמית טריים
1 בצל גדול קצוץ דק
חופן עלי פטרוזיליה
עלי זעתר טריים מ- 5 גבעולים
גבעול שום טרי או 3 שיני שום קצוצות
5 ביצים
50 גר' גבינה קשה מגורדת (אני עשיתי מיקס של פרמזן וקשקבל)
מלח
פלפל שחור גרוס


לשטוף היטב את העלים אם קטפתם אותם ויש עליהם חול או ליכלוך אחר


לקחת קבוצת עלים (בערך 10) לגלגל יחד ולחתוך לרצועות דקות ואחר כך עוד חיתוך-שניים לרוחב, ככה לסיים את כל העלים ולשים בקערה גדולה.


לקצוץ את שאר העלים- פטרוזיליה, זעתר ושום ולהוסיף לקערה.



לטגן את הבצל הקצוץ עד הזהבה ולהוסיף לתערובת העלים.


להוסיף את הגבינות ולתבל. שימו לב שהגבינות מעט מלוחות אז בזהירות עם המלח.


להוסיף את הביצים ולערבב היטב.
באותה המחבת שבה טיגנתם את הבצל לחמם מעט שמן זית (אין צורך לשטוף, גם ככה זה אחד הטעמים שהוספתם לתערובת) וכשהיא חמה להניח במחבת איזה כמות שרוצים לטגן- אפשר חביתה גדולה (כמו שאני עשיתי) או לביבות קטנות.


להגיש חם ליד סלט ירקות טרי. החביתה טעימה אפילו בסנדביץ ביום למחרת. 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה