יום שלישי, 15 בינואר 2013

לביבות ועוד קצת לביבות.


חנוכה, חנוכה. חג השמן.
אני מודיעה מראש לכל מי שרוצה להתלונן ששוב מטגנים בשמן, כן גם פה מטגנים בשמן.
מה לעשות שבחנוכה כל מה שאפשר להכין ספוג בשמן. אז אפשר לחסוך קצת בכמות ולא לשפוך חצי בקבוק כשמכינים את מאכלי החג אבל אני לא חושבת שאפשר להמנע לחלוטין מהשמן לשמונה ימים הקרובים.
בכל מקום שתפנו אליו בשבועיים האחרונים תראו סופגניות מציצות אליכם ולוחשות בלאט: "תנו לי ביס..." אז למזלי, סופגניות לא עושות לי את זה, לפחות לא ברמה שאני לא יכולה להתאפק מלתת לה ביס בלחי.
כשאחותי ואני היינו קטנות אבא שלנו היה מביא סופגניות של הנס ברטלה, אז אחד הקונדיטורים המוכרים והחשובים בארץ, אני מדברת על יותר מ-20 שנה...
סופגניות עם מילוי קרם קיווי! מי לעזאזל חשב על זה?! או סופגניות טבולות בשוקולד לבן או ריבת חלב כשהיא עוד לא היתה מרכיב מוכר שכיום יש אותו בכל בית.
אבל לא בסופגניות עסקינן, אלא בלביבות! כן, כן זו החמה והמתוקה. אבל לא פה.
זאת אומרת, כן פה והיא כן חמה אבל לא מתוקה. המתכונים היום הם כמובן ללביבת המיינסטרים- תפוחי האדמה והלביבה החביבה עלי במיוחד- בטטה! שילוב מנצח של בטטה ושום-שמיר, אני לא עומדת בפניו, באמת.
שימו מולי צלחת עם סופגניות או צלחת עם לביבות בטטה, הבטטה לוקחת ובגדול.
אני בטוחה שלכל אחד יש את המתכון האהוב עליו וכן, שמעתי על הלביבות בטטה של אורנה ואלה, אבל תאמינו לי, תנסו ולא תתאכזבו.
עוד שתי עדויות להצלחה של הלביבות בטטה הם אבא שלי, שכל שנה מבקש שנכין לו אותן ליום הולדת וגיסי שלא משנה כמה הלביבה תהיה לו חמה, כשהיא תצא מהמחבת לצלחת היא תעלם כלא היתה "והתיקרה יפה מאוד היום, אני לא הייתי פה בכלל..."
בקיצור, הלביבות הן הצלחה מסחררת.
את התערובת ללביבות הבטטה אני אוהבת להכין כשעה לפני שצריך לטגן, בזמן שהתערובת עומדת היא סופגת את הטעמים יותר טוב לדעתי וגם מתייצבת יותר. פשוט לערבב את כל החומרים לפי ההוראות, לכסות בניילון נצמד ולהשאיר על השיש כשעה.
את לביבות תפוחי האדמה כדאי לטגן ברגע שמסיימים להכין את התערובת. לעומת הבטטות שיכולות לעמוד בגלל שהן כבר בושלו, תפוחי האדמה והבצל יוציאו נוזלים עם הזמן שעובר בגלל המלח. לכן אתם תראו נוזלים בקערה תוך כדי טיגון הלביבות, אז להשתדל לסנן כמה שיותר נוזלים כבר מההתחלה וגם לקראת סוף התערובת. חבל שהן יתפרקו כי היו רטובות מידי.
כדאי להגיש כמה שיותר קרוב לזמן הטיגון, הכי טרי שאפשר.
חימום נוסף לאחר יום- רצוי במחבת עם ממש מעט שמן, כדי שיחזרו למרקם המקורי.



לביבות בטטה- כ-15 לביבות
4 בטטות בינוניות קלופות ומבושלות לפירה
1 בצל גדול קצוץ דק
2 כפות עלי שמיר קצוצים
1 כף קמח לבן
1 כף קמח תופח (או עוד כף קמח לבן עם מעט אבקת אפייה)
3 כפות פירורי לחם
4 ביצים
מלח
פלפל שחור

רוטב יוגורט שום-שמיר
גביע יוגורט 3% שומן בטעם טבעי
2-3 שיני שום כתושות
1 כף עלי שמיר קצוצים
מלח גס
פלפל שחור
שמן זית

מועכים את הבטטות לפירה חלק, מוסיפים את שאר החומרים ומערבבים.

הבטטות המבושלות


התערובת צריכה להיות במרקם יחסית יציב כבר בקערה, שלא תהיה נוזלית. אז אם נראה לכם שחסר מעט קמח, תוסיפו בעדינות.


להניח כמות של כף במחבת חמה עם מעט שמן זית כמה לביבות שנכנסות עם רווחים ביניהן. למעוך מעט לעובי של כחצי ס"מ.


לטגן כחמש דקות על אש בינונית, עד שהלביבה משתחררת בקלות מהמחבת והחלק התחתון מתחיל להשחים.
להפוך ולטגן בצד השני עוד כחמש דקות עד שהיא שחומה.


כשהלביבות מוכנות להוציא לצלחת מרופדת בנייר סופג.



לרוטב יוגורט- לערבב את כל החומרים בקערה, לתבל במלח ופלפל לפי הטעם.


לביבות בטטה ורוטב יוגורט שום-שמיר. לא צריך יותר מזה...
לביבות תפוחי אדמה- כ- 15 לביבות
4 תפוחי אדמה אדומים בינוניים
בצל גדול
2 ביצים
2 כפות שמן רגיל
מלח
פלפל שחור
לגרד בחורים הגדולים של הפומפיה את תפוחי האדמה והבצל לקערה (אם יש לכם מג'ימיקס זה יהיה יותר מהר) ולסחוט אותם היטב, פשוט לקחת כמות שנכנסת בכף יד ולסחוט חזק עד שכל הנוזלים יצאו.


להוסיף את הביצים והשמן, לתבל לפי הטעם במלח ופלפל שחור ולערבב היטב.


לקחת כמות של כף ולהניח במחבת חמה עם מעט שמן רגיל, לשטח מעט ולסדר ללביבה מסודרת.


לטגן כחמש דקות על להבה בינונית עד שהתחתית נפרדת בקלות מהמחבת והיא זהובה, להפוך בעדינות ולהמשיך לטגן עד שגם הצד השני זהוב.


להוריד לצלחת עם נייר סופג.


אפשר להגיש כתוספת למנה בשרית או כחלק מארוחה חלבית עם גבינה לבנה או שמנת חמוצה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה