יום רביעי, 9 במרץ 2016

מרק בצל חורפי

מזג האוויר החורפי שבחוץ מביא איתו שלל מחשבות על מרקים.
אני מאוד אוהבת מרקים. אם מכינים אותם נכון, זאת ארוחה שלמה בקערה אחת, חמה ומשביעה.
לדעתי מרק צריך להיות מלא בכל טוב, כבד כזה שאחרי שמסיימים קערה ממנו רוצים עוד איזה מצקת קטנה ואחר כך כבר לא יכולים להכניס טיפה לבטן.

כבר הבאתי לכם מגוון הצעות למרקים טעימים ומחממים אבל את המרק הזה אני אוהבת במיוחד.
מרק בצל מכינים מכל הלב. הוא צריך את הזמן שלו ואם אין לכם סבלנות יש לכם שתי אפשרויות- תעברו למרק אחר או שתפנו לעצמכם זמן ותקדישו את כל כולכם למרק הזה.
זה לא שלוקח המון זמן להכין אותו, הוא פשוט קצת מפונק. הבצל צריך להיות מטוגן בקפידה- לא פחות מידי, אחרת לא יהיה מספיק טעם למרק ולא מטוגן מידי כך שיביא טעם שרוף למרק.

טיפ קטן להמשך הדרך, שאמנם לא קשור ישירות למרק אבל עוזר גם בהכנתו.
כשאתם קונים גוש פרמזן בסופר או במעדניה, נכון יש לו את השכבה החיצונית הקשה שאי אפשר לאכול ואז אתם זורקים אותה לפח? אז אל!
השכבה הזאת מלאה בטעמים! כדאי לכם מאוד לשמור את החתיכות האלו בקופסא או בשקית עטופות בנייר סנדביץ' לבישול רטבים או מרקים.

לסיר המרק שאני הכנתי הכנסתי 3 חתיכות קטנות של "קליפת פרמזן" לאחר הוספת הנוזלים, הן לא נמסות כך שבקלות אפשר להוציא אותן מהמרק בסיום הבישול והן מוסיפות המון טעם.
התוצאה הסופית של המרק הזה די סמיכה, אם אתם לא אוהבים מרק נורא סמיך אפשר להוריד מעט מכמות הקמח או לחילופין להוסיף עוד כוס נוזלים, רק שימו לב לתיבול, שלא תדללו את המרק מידי ויהיה חסר טעם.
יש המון אפשרויות שונות להכנת מרק בצל ולהגשתו. אני לא אומרת שהדרך שלי היא הכי טובה, היא פשוט הדרך שאני אוהבת.

להגשת המרק יש כמה אפשרויות מוצלחות, אבל זאת שאני אוהבת היא שלצד המרק אני מגישה לחם מתובל.
זה יכול להיות כל לחם שאתם אוהבים, אני מעדיפה סוג של לחם לבן- באגט או ג'בטה יעשו את העבודה מצויין, מתובל בהמון שום כתוש ועשבי תיבול, במקרה הזה בזיליקום עם מלח גס, פלפל שחור גרוס ושמן זית.
אפשר גם בסיום אפיית הלחם לסדר אותו על תבנית התנור, לפזר מעט פרמזן ולאפות עוד כמה דקות עד שהגבינה נמסה.

מרק בצל

5 בצלים גדולים
2 כרשות יפות
שיניים קצוצות דק מראש שום שלם
50 גר' חמאה
5 כפות שמן זית
3 כפות קמח
מלח גס גרוס
פלפל שחור גרוס
1.5 כוס יין לבן חצי יבש
7 כוסות מים\ציר ירקות חם (רצוי)
פרמזן

ללחם המתובל-
(הכמות היא לג'בטה בינונית)
6-8 שיני שום כתושות
צרור עלי בזיליקום
שמן זית
מלח גס
פלפל שחור גרוס


בסיר רחב רצוי עם תחתית כבדה ממיסים את החמאה, מוסיפים לה את שמן הזית ומחממים בעדינות שהחמאה לא תשרף.
בינתיים קוצצים את הבצלים, חוצים אותם לאורכם ופורסים כל חצי לרצועות כמה שיותר דקות לאורך.
את הבצלים הקצוצים מכניסים לסיר ומטגנים על להבה בינונית-גבוהה. 


שימו לב שיקח לבצלים די הרבה זמן להזהיב בגלל החמאה והכמות הגדולה שלהם, הם יוציאו די הרבה נוזלים וישארו במצב שקוף זמן שלפעמים נראה כנצח.
בינתים מנקים את הכרשה, חוצים לחצי לאורכה, קוצצים לפרוסות דקות וכשהבצלים שקופים מוסיפים לסיר.


אם אין לכם יותר מידי סבלנות (כמוני, אחרי יום עבודה) אתם יכולים לחלק את כמות הבצל לחצי, חצי מהכמות להשאיר בסיר ולטגן שם ואת החצי השני לטגן על מחבת אחרת עם מעט שמן זית.
אל תפחדו אם תראו על דפנות ותחתית הסיר שאריות חומות, שם כל הטעם הנהדר. כל עוד התחתית לא נשרפת אין סיבה להנמיך את הלהבה. רק תדאגו לערבב את הבצלים תוך כדי.


כשהבצל זהוב ויפה מוסיפים את השום הקצוץ וממשיכים לטגן עוד כשתיים שלוש דקות.
כשהשום מטוגן ואפשר להריח את הריח הנהדר שהוא מוציא מתבלים את התערובת היטב, שימו לב שהבצל מאוד מתוק אז אפשר להוסיף בנדיבות מלח, רק תזהרו שלא להוסיף יותר מידי, אחר כך אנחנו מוסיפים פרמזן לקישוט.


לתערובת הבצל המטוגן מוסיפים את הקמח ומערבבים היטב עד שהתערובת נהפכת לכדור, בשלב הזה אם הלהבה גבוהה מידי התחתית יכולה להישרף בגלל שהקמח ספח אליו את כל הנוזלים שנשארו בסיר, אז בזהירות.
אם חילקתם את כמות הבצל לחצי והוספתם מחבת לתהליך, את היין חממו במחבת שבה טיגנתם את הבצל, ככה תקבלו את מקסימום הטעמים בלי לבזבז אף טיפה. אם טיגנתם הכל בסיר פשוט תוסיפו את היין אליו וזהו. ערבבו היטב עד שהכדור מתמוסס לו ביין.
מוסיפים את שאר הנוזלים ומערבבים היטב.


מביאים לרתיחה, מנמיכים מעט את הלהבה ומבשלים את המרק כחצי שעה על רתיחה עדינה. טועמים אם צריך לתקן תיבול. אם תיקנתם תיבול, תמשיכו לבשל את המרק עוד כמה דקות, רק כדי שהטעמים יתפזרו היטב.
בזמן בישול המרק כדאי להכין את הלחם המתובל- קוצצים דק את עלי הבזיליקום ובקערה קטנה מערבבים אותם ואת שיני השום הכתושות יחד עם שמן זית והתיבול. אם יש לכם עלי ומכתש אפשר לכתוש הכל יחד. 


פורסים את הלחם שבחרתם ובין כל פרוסה מורחים צד אחד בממרח. עוטפים בנייר אלומיניום ומכניסים לאפייה בחום גבוה (200) לכרבע שעה, לאחר מכן פותחים מעט את נייר האלומיניום ואופים עוד כעשר דקות עד שהלחם נהיה זהוב וקראנצ'י בקצוות. 



בסיום הבישול מחלקים את המרק לקעריות, מפזרים מעל פרמזן כמה שרוצים ומגישים לצד הלחם המתובל.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה